شش شب اجراي «ريچارد کلايدرمن» در تهران
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۶۰۰۴۲
خبرگزاري آريا - موسيقي ما – شش شب اجراي ريچارد کلايدرمن در حالي در تهران روي صحنه رفت و با استقبال دوستداران موسيقي رو به رو شد که اجراي برنامه اين هنرمند جهاني اتفاقات و جريانهاي خبري فراواني را به همراه داشت.
به گزارش خبرگزاري آريا، پيانيست سرشناس فرانسوي تيرماه امسال پس از حرف و حديثهاي فراوان سرانجام روي صحنه رفت و برگزاري شش شب اجراي برنامه در بزرگترين سالن کنسرت ايران و ميزباني نزديک به هجده هزار نفر باعث شد اين کنسرت درتيررس رسانههاي داخلي باشد و نقطه نظرات و نقدهاي مختلفي را باعث شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* رضا تاجبخش: ساده نوازي کلايدرمن سبب شده آثار او براي کساني که نگاه تخصصي به موسيقي دارند زيبا و حتي تأثيرگذار باشدروزنامه ايران در نخستين گزارشي که از اجراي کلايدرمن در ايران در شماره چهار تيرماه منتشر کرد، درباره اين اجرا نوشت: «کلايدرمن با چهرهاي مهربان و لبخندهايي که پس از هر اجرايش نثارمخاطبان ميکرد، آنچنان با ذوق و اشتياق مينواخت گويا اين قطعات درلحظه خلق شده است و بعد ازهر اجرا براي مخاطبان ايرانياش تمام قد اداي احترام ميکرد و حاضران نيز با وجود آنکه بروشوري از قطعات براي آنها تعبيه نشده بود با تشويقهاي پي در پي ريچارد کلايدرمن را همراهي ميکردند و بعضاً برخي از آثارآشنا جذابيت بيشتري براي آنها داشت مانند «قطعه تايتانيک» يا موسيقي فيلمهايي چون «جيمزباند»، «مأموريت غيرممکن»، «لئون»و... اما بخش ويژه اين کنسرت اجراي قطعه«اي ايران» با پيانونوازي ريچارد کلايدرمن بود؛ اجرايي که حاضران در سالن ايستاده آن را زمزمه کردند و در ادامه با تشويقهاي بسيار کمال قدرداني خود را نسبت به اين آهنگساز ادا نمودند.از ديگر نکات جالب اين برنامه تقديم پارتيتوريا برگههاي نت به مخاطبان بويژه کم سن و سالها بود که درخلال برنامه صورت گرفت. رضا تاجبخش آهنگساز، تنظيمکننده ونوازنده پيانو ايراني که از ميهمانان اجراي شب دوم کنسرت کلايدرمن بود درگفتوگو با «ايران» گفت: اي کاش درسالهاي گذشته اين اتفاقات انجام ميگرفت. متأسفانه يک تعداد افراد بدون آگاهي اظهار نظر و دخالت کردند و موجب کدورت و زير سؤال بردن فرهنگ ايران شدند ،اما خدا را شکر با همکاري مسئولان آگاه در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي و وزارت امورخارجه سرانجام اين اجرا صورت گرفت. تاجبخش سادگي دراجرا را مشخصه کار کلايدرمن عنوان کرد و افزود: اين ساده نوازي سبب شده آثار او براي کساني که نگاه تخصصي به موسيقي دارند زيبا و حتي تأثيرگذار باشد. البته اين ويژگي درهنرمندان ايراني هم وجود دارد اما بيشتردرگير تکنيک شدهايم ولي به زمان خود و فراهم شدن شرايط فرهنگي اين اتفاق خواهد افتاد و آرام آرام به سمت سادگي و رواني درکارخواهيم رفت.»
* شب ايراني کلايدرمن روزنامه شرق نيز در گزارشي که از کنسرت اين هنرمند در تاريخ چهارم تيرماه منتشر کرد، درباره نوستالژي ذهني ايرانيها از اين هنرمند نوشت: «کلايدرمن سالهاست که براي ايرانيان چهرهاي نامآشناست و بسياري با آلبومها و قطعات موسيقايياش آشنا هستند. بنابراين آمدن او براي ما ميتواند بسيار جذاب و حتي خوشيمن باشد؛ ازاينرو که داشتههاي بسياري را ميتواند به ما بدهد. هنوز خاطره آهنگهاي ريچارد کلايدرمن از ذهن ايرانيها پاک نشده است. سالهاي مياني دهه 60 شمسي بود که اين نوازنده فرانسوي با قطعات ساده، اما گيراي خود، بازار نوارهاي کاستِ بيکلام را قبضه کرد. سيطره کلايدرمن تا سالهاي بعد هم ادامه يافت، حتي زماني که سيديها وارد بازار شدند و دسترسي به اينترنت رواج پيدا کرد. مخاطبان ايراني پس از آن هم آلبومها و قطعاتي مانند کاج نقرهاي، ماه آتش، قلب طلايي، نامهاي به مادرم، خاطرات و کريسمس را از ياد نبردند. حال، سالها از آن دوران پرخاطره گذشته و به نظر ميرسد «شاهزاده عشق» (لقبي که در نيويورک به او دادند) همچنان درصدد است براي ايرانيان خاطرهسازي کند.»
* يک استار تمام عيارخبرگزاري صبا در گزارشي که در آن به نقاط مثبت و منفي اجراي کلايدرمن اشاره داشت، در اين باره نوشت: «کلايدرمن در برقراري پل ارتباطي با مخاطبين خود استادي تمام عيار است. او تعامل حسي با تماشاگران را در خلال اجرا بخوبي بلد است. کما اينکه هر از چند گاهي پارتيتور يا برگههاي نت هر قطعه را پس از پايان هر قطعه به يکي از تماشاگران برسم يادبود ميداد. در اين بين رقابت کودکانه حاضرين در سالن براي به دست آوردن اين برگهها در نوع خود جالب توجه بود.رپرتوار کنسرت تيرماه ريچارد کلايدرمن در تهران سالاد فصلي بود از قطعات قديمي و جديد اين هنرمند در کنار باز نوازي ها و باز تنظيمهايي که او بر روي مشهور ترين موسيقي هاي سينمايي از آثار سينمايي جهان انجام داده بود. قطعاتي مانند «جيمز باند» ، «سوپرمن«،«دزدان دريايي کاراييب»،«اديسه فضايي»، «ماموريت غيرممکن»، «ادوارد دستقيچي»، «لئون»، «گيم آو ترونز».
اين خبرگزاري در ادامه آورده: «صدا برداري ضعيف اين کنسرت که خبر از ساوند چک شتابزده اين کنسرت ميداد آنگونه که بايد و شايد به دل ننشست. ضعف عمده صدابرداري در صدابرداري از سازهاي درامز و ويلنسل و مخصوصا گيتار آکوستيک از جمله ضعف هاي غير قابل انکار صدابرداري در آن شب بخصوص بود. تا جايي که در کل کنسرت صداي ويلنسل ها و سمپلينگ هاي کيبورد سينتي سايزر به سختي قابل شنيدن بود.»
* ساعتهاي بيوزن و گرانسنگ عمر گزارش کنسرت کلايدرمن در خبرگزاري پانا حاوي مطالب و بخش هاي جالبي بود که در بخشي از آن نيز آمده: «شرايط دشوار حضور هنرمندان تراز اول موسيقي دنيا در ايران باعث ميشود موقعيتهايي همچون کنسرت ريچارد کلايدرمن در تهران به مجالي ارزشمند و فرصتي مغتنم براي دوستداران و فعالان اين عرصه در کشور تبديل شود؛ تا علاقهمندان عليرغم قيمتهاي سنگين بليت از هرکجاي اين کشور پهناور رو به سوي تالار وزارت کشور آورند، تا ساعتي زيبا و خاطره انگيز را با نواي دلنشين موسيقي هنرمند مورد علاقه خود سپري کنند؛ و زندگي چيست جز برآيند همين ساعتهاي بيوزن و گرانسنگ عمر که خاطره ميشوند، همچون نقاطي زرين بر دفتر عمر ناپايدار.»
* ماموريت غيرممکنشش شب اجراي ريچارد کلايدرمن سر انجام در تهران روي صحنه رفت و با مروري جدي بر رسانههاي داخلي ميتوان ميزان واکنشها به اين کنسرت را به خوبي دريافت. عمده رسانهها با استقبال از برگزاري اين قبيل اجراها در ايران، ادامه اين روند برگزاري کنسرت هنرمنداني در اين سطح را به بهبود ذائقه موسيقايي مخاطبان موسيقي در کشور ربط دادهاند. در اين بين برخي رسانهها نيز انتقاداتي را در خصوص گروه ارکستر و برخي موارد ديگر متوجه اجرا ميدانستند.
مجيد عبدي تهيه کننده اين کنسرت در اين باره معتقد است: «خوشبختانه تمام اتفاقات اين کنسرت به اندازهاي خوي و قابل دفاع بود که انرژي خوبي از همه اين اجراها گرفتيم و خوشحاليم که مورد توجه عموم مخاطبان قرار گرفته است. در يک قطعه صداي درامز به دليل حضور نوازنده اين ساز در جلوي سن و همراهي او با آقاي کلايدرمن با ساز «هنگ درام» پخش شد و طبيعي ست که يک نوازنده که جزو ارکستر اختصاصي آقاي کلايدرمن بود نمي توانست در يک لحظه دو ساز بزند. مخاطبان فهيم موسيقي در ايران استقبال با شکوهي از آقاي کلايدرمن داشتند و اين موضوع باعث شد ايشان با انرژي تمام ايران را ترک کند و حالشان خوب باشد و ماموريت غيرممکن آقاي کلايدرمن که مشکلات فراوان در ايران روي صحنه رفت، سرانجام با همکاري تمام مديران فرهنگي برگزار شد و از اين موضوع احساس خوبي داريم.»
گفتني ست گفتگوي اختصاصي سايت «موسيقي ما» با ريچارد کلايدرمن به زودي منتشر خواهد شد.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۰۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سال ۱۹۰۰؛ پرترههای صمیمی از بومیان آلاسکا (عکس)
در حوالی سال ۱۹۰۰، چندین عکاس، از جمله بورلی بنت دابز متولد میسوری و دو مهاجر اروپایی به ایالات متحده، به نامهای اچ جی کایزر و آلبرت اف جانسون، به آلاسکا سفر کردند.
به گزارش فرارو، در میان افرادی که آنها به استودیوهای پرتره خود وارد کردند، تعدادی از بومیان آلاسکا بودند که تصاویر خیره کننده آنها بعدها توسط مایکل جی ویلسون یک تهیه کننده بریتانیایی جمع آوری شد.
ریچارد اوندن، رئیس کتابخانه بودلیان در آکسفورد، که اخیراً مجموعه عکسهای ویلسون را خریداری کرده است، میگوید: پرترهها به دلیل صمیمیتشان قابل توجه هستند. اطلاعات کمی در مورد این سوژهها وجود دارد، اما ریچارد پرترهها را به عنوان لحظهای از برخورد و تبادل بین جامعه بین المللی و جوامع اینوئیت که هزاران سال در صلح زندگی کرده اند ارزش میگذارد.
کانال عصر ایران در تلگرام